Mentale klachten door corona? Bel anoniem met De Psychologenlijn

6 november 2020

Het zijn bijzondere tijden. Het coronavirus vraagt om maatregelen die we allemaal moeten nakomen. Het kan zijn dat je op jouw werklocatie wordt geconfronteerd met heftige situaties en/of beelden, die veel met jou doen. Mogelijk ervaar je angst voor het virus of voor de gevolgen die het virus kan hebben op jouw leven en daarmee op jouw gemoedsrust. Het kan ook zijn dat je psychische klachten ontwikkelt door bijvoorbeeld het verplicht thuiswerken. Denk aan somberheid of het afnemen van concentratie tot gevoelens van eenzaamheid. Deze gevoelens mogen er zijn en je bent hier niet alleen in.

Herken jij je in bovenstaande voorbeelden? Dan willen wij je graag helpen door mentale ondersteuning te bieden. Speciaal hiervoor is De Psychologenlijn van PSION beschikbaar gesteld. De psychologen van PSION kunnen je helpen om deze gevoelens te beheersen en kunnen direct telefonisch de eerste opvang en ondersteuning bieden die jij nodig hebt.

Laagdrempelige en directe ondersteuning

De aanleiding om te bellen kunnen persoonlijke, ingrijpende gebeurtenissen zijn zoals het overlijden van een collega, een familielid of een naaste, als gevolg van het coronavirus. Of angst voor besmetting, onzekerheid over de toekomst of baanbehoud, of een ingewikkelde thuissituatie. Je krijgt direct een luisterend oor. Vragen over angsten, gedachten en gevoelens die leven tijdens de coronacrisis, worden beantwoord. De Psychologenlijn is niet bedoeld voor vragen als 'ik ben verkouden, mag ik wel naar mijn werk?'.

Werkwijze Psychologenlijn

De Psychologenlijn is tijdens kantooruren, anoniem en rechtsreeks, bereikbaar via 088 032 24 71. Geef aan voor welke werkmaatschappij jij werkt. Vervolgens verbindt de medewerker van de Servicedesk van PSION jou direct door naar een beschikbare psycholoog (als er niet direct een psycholoog beschikbaar is, belt de psycholoog later terug). De psychologen zijn geïnformeerd en geïnstrueerd en kunnen direct telefonisch de eerste opvang/ondersteuning bieden die jij eventueel nodig hebt.

Een consult duurt tussen de 30 en 45 minuten. Als tijdens het telefoongesprek blijkt dat verdere begeleiding nodig/gewenst is, word je doorverwezen naar jouw leidinggevende. Je kan dan met hem of haar overleggen over het inzetten van een PSION-traject. Hiervoor is altijd akkoord nodig van de leidinggevende. De leidinggevende meldt de medewerker bij akkoord aan voor een begeleidingstraject door PSION.