“Iedereen verdient het om zich veilig te voelen bij Facilicom”

19 maart 2021

Vandaag is het de internationale dag van racisme en discriminatie. Een moment dat wij als Facilicom graag aan grijpen om deze onderwerpen onder de aandacht te brengen. We gaan hiervoor het gesprek aan met Emine Turksever, onder andere vanuit haar rol als vertrouwenspersoon maar ook vanuit haar persoonlijke ervaringen.

Emine, wanneer spreken we van discriminatie?

“Discriminatie ervaart iedereen op zijn of haar eigen manier. Afhankelijk van wie de opmerking maakt en in welke context de opmerking wordt gemaakt. De behoefte om een opmerking te plaatsen of het benoemen van iets onnodigs in een gesprek, kan al een vorm van discriminatie zijn. Uit onwetendheid kunnen mensen soms ook discriminerend overkomen. Bijvoorbeeld door te spreken over één God terwijl iemand anders een ander geloof aanhangt.”

Heb je zelf weleens discriminatie van dichtbij meegemaakt?

“Mijn oudste zus is gekleed met sluier en spreekt niet vloeiend Nederlands. Een tijdje geleden kwam ze in een winkel om iets te ruilen en werd weggekeken door het personeel. Toen ik met haar naar de winkel ging om verhaal te halen, kon het product ineens zonder twijfel geruild worden omdat ‘de regels waren veranderd’. Ook was ik laatst bij een bank en daar was een Turkse man wie niet helemaal goed uit zijn woorden kwam. In plaats van dat het personeel hem probeerden te begrijpen werden ze lichtelijk agressies, wat ook weer oversloeg op deze man. Ik heb de man toen geholpen bij zijn verhaal en het personeel aangesproken op hun gedrag. Ik vind dit namelijk heel onterecht. Dat is ook de reden dat ik mensen in mijn privétijd ondersteun bij privézaken waar ze bijvoorbeeld voor naar het UWV moeten.”

Wat adviseer je collega’s te doen als ze zich gediscrimineerd voelen of opmerken dat dit in het team gebeurt?

“Als het veilig voelt om naar je leidinggevende toe te stappen: doe dat dan vooral. Als het niet veilig genoeg voelt, kun je ook naar HR of naar de vertrouwenspersoon stappen. Om ervoor te zorgen dat de situatie niet escaleert, is het belangrijk om niet te lang te wachten. De vertrouwenspersonen zijn er altijd om jou te helpen. Ze bieden een luisterend oor en kunnen je ondersteunen om samen naar de leidinggevende te gaan. Als de leidinggevende de boosdoener is dan kun je ook altijd naar het klantmanager of naar de operationeel manager en/of HR direct er bij betrekken.”

Waarom adviseer je dat?

“Het is belangrijk dat de medewerkers gehoord worden en dat er serieus actie wordt ondernomen. Als gevallen van discriminatie of racisme worden gemeld, krijgen we ook een beter beeld van hoe vaak iets voorkomt in onze organisatie. Zo kunnen we daar regels voor maken en beleid vormen. Helaas wordt niet alles gemeld, waardoor er sluimerend meer sprake is van discriminatie en racisme terwijl Facilicom dit absoluut niet vindt kunnen. Het allerbelangrijkste is dat medewerkers zich namelijk veilig voelen binnen onze organisatie. Een belangrijke factor hierin is de relatie met de leidinggevende.”

 

Hoe kun je als leidinggevende omgaan met dit thema?

Ik merk dat veel leidinggevenden het moeilijk vinden om met discriminatie om te gaan, vooral als het gaat om vrouwen die seksueel geïntimideerd worden. Terwijl het juist zo belangrijk is! Besteed daarom aandacht aan een persoonlijke band met medewerkers, zodat je weet wat er binnen een team speelt en er zo ook een vertrouwensband ontstaat. Als jij je medewerker beter kent signaleer je eerder en beter als er signalen zijn die erop duiden dat er sprak is van racisme en discriminatie. Als leidinggevende moet je dat leren en daarmee ondersteund worden in het herkennen van dit onderwerp.”

 

Wat wil je zeggen tegen mensen die zich niet durven te uiten of schamen om het onderwerp bespreekbaar te maken?

“Ze hoeven zich nergens voor te schamen. Ze zijn zelf ook absoluut niet schuldig en doen zichzelf écht te kort door geen hulp te zoeken. Iedereen verdient het om zich veilig te voelen. De onafhankelijke vertrouwenspersonen zijn er om daarbij te helpen. Zonder toestemming van de betrokken medewerker doet de vertrouwenspersoon niets en wordt niemand geïnformeerd. Vertrouwenspersonen geven advies en bieden een helpende hand, maar alleen als je dat zelf wilt. Daarnaast kunnen ze meegaan naar gesprekken of doorverwijzen naar andere personen. Voel je je gediscrimineerd in welke vorm dan ook? Vergeet dan niet dat er veel mensen zijn die jou kunnen helpen, maar trek dan wel aan de bel!”

Vragen of met iemand praten?

Heb je naar aanleiding van dit interview vragen? Neem dan contact op met een van de vertrouwenspersonen. Bekijk hier alle contactpersonen binnen Facilicom. Wil je liever jouw verhaal bij een externe vertrouwenspersoon kwijt, dan kan dit ook. Neem hiervoor contact op met de voorzitter.